tisdag 16 juli 2013

Att skapa sig sin egen fasad

På Facebook får ju ingen missfall. Har ni läst den kolumnen av Carina Bergfeldt?

När jag läste den, tänkte jag:
Så sorgligt.
Är det så folk känner, är det så vi bygger upp vår sociala fasad?
Men jag kände inte igen mig.

Antingen har jag mindre socialt anpassade vänner, eller också har vi mindre fasader, för när jag startar Facebook är det minsann både uppåt och nedåt. Somliga är mer positiva än andra, men det finns väldigt lite av det där med att bräcka, visa upp sig eller skryta. Tolkar jag det som, i alla fall.

Hm, tänkte jag.
Har jag en mer öppen konversation med mina vänner, eller är det bara en chimär?

För att testa, föresatte jag mig att skriva negativt och deppigt.
Detta för att jag absolut hade material för att gnälla, men också för att jag alltid kämpar med att se det positiva i allt. Tänk om jag inte skulle göra det? Vad skulle hända då?

Jag blev faktiskt lite förskräckt.
Det dröjde bara någon dag av ledsamma statusuppdateringar – eller snarare, inte så käcka som vanligt – tills det första "ryck upp dig" kom. I ganska robusta ordalag fick jag sedan flera kommentarer om att "borsta av mig och jobba på". Någon empati fanns det inte plats för, tydligen, trots alla år av glada uppdateringar. Det hade jag inte väntat mig. Jag hade ju läst somliga andras uppdateringar, som hade klagat i månader, och allt de fick var "styrkekram". Varför fick inte jag det?

Jag tror att vi skapar oss vår egen profil genom hur vi skriver.
De som gillar vårt sätt att skriva, följer oss.
Har man börjat i en lite rolig stil, så kommer man få mer gilla-klick/förstärkning för det beteendet. Har man däremot klagat lite hela tiden, har man dragit till sig de som mår bra av att trösta och peppa. Började man med en sarkastisk ton, så kommer det att premieras.

Slutsats: Vi skapar oss alltså en egen fasad på nätet.
I högre grad än när vi ses, för då finns alltid kroppsspråk, tonfall m m som ökar förståelsen för de egentliga förhållandena. Jag menar, jag kan ju säga "allt är bra" när jag träffar en vän, men denne ser rätt igenom det direkt.
Det går ju inte på Facebook.

Därför får vi vara försiktiga med vad vi skriver och vilken bild vi ger.
Det gäller att inte skapa sig ett monster...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar