måndag 19 september 2016

Vad gör man på Gotland på vintern?

Alla som bor på Gotland får frågan. Alla blir lika förbaskade eller förundrade, även jag. Idag tänkte jag dock om. Jag tror det är dags att lyssna på vad de egentligen undrar!

Alla bilder som presenterar Gotland lyfter långa sandstränder, vackra raukområden och blå himmel. Det är fantastiska bilder – Gotland är vackert – men de lyfter endast naturen. Väldigt sällan ser man någon som GÖR något. Så frågan är väl berättigad: Vad gör vi på vintern, när det inte längre går att bada?

Svaret är enkelt: Det som alla andra gör.
Vi jobbar, handlar, sportar, njuter av och utövar kultur.
Det bor trots allt ca 56 000 personer här på helår (lite drygt, eftersom en bunt bor här mestadels trots att de inte är skrivna här).
Därmed finns det underlag för det mesta som en småstad eller en liten kommun har.

Det som är speciellt med Gotland är att vi har så mycket mer att erbjuda än de flesta småkommuner.

Kulturlivet är som mest aktivt höst-vår. En vanlig lördagskväll kan det vara live-spelningar på 4-5 ställen på ön, varav 3-4 är i Visby. Vi kan uppleva rock, opera, jazz, visor, körmusik, pop, nyskrivet och covers. Musiklivet är fantastiskt, mycket tack vare Gotlandsmusikens förmåga att bjuda in olika lokala aktörer till samproduktioner. Dessutom har vi Kulturföreningen Roxy, som är arrangörsparaply för många aktiva grupper. Tonsättarskolan lockar unga förmågor vars nyskrivna produktioner uruppförs här. Det finns också dansklasser, teatergrupper, konstgallerier, många aktiva konstnärer, en uppsjö av konsthantverkare, glasbruk och formgivare i ett utbud som överträffar det mesta. Film är stort på Gotland. Det pågår nästan alltid inspelningar till TV-produktioner och filmer. Lägg därtill alla aktiviteter inom kulturarvet; historieberättare, omkring 80 museer, de fantastiska kyrkorummen. Och vi får också vår beskärda del av de nationella turnéerna med välkända artister, ofta på den stora scenen i hamnen.

För den som gillar sport finns otroligt mycket att välja på. Från bollsporter, via roller derby till ridsport. Utomhussporterna är förstås stora, tack vare det trevliga klimatet: Klättring, cykling, triatlon, fallskärmshoppning och mycket mer finns att välja på. Motorsport går bra av samma anledning och vi har också en racingbana som gärna används av biltillverkare för att provköra och filma nya modeller.

På Gotland har vi också ett mycket aktivt företagsliv. Det finns många småföretagare – flest per capita i Sverige – och de hittar på aktiviteter och går samman i nätverk som arrangerar evenemang som näringslivsfrukostar, tillväxtfrukostar, föreläsningar och seminarier. Går man på någon av höstens alla marknader (det är en varje helg), så träffar man också på småproducenter av choklad, chili, honung, bröd och annat ätbart. Mat är stort på Gotland! Det som odlas i den kalkrika jorden smakar så mycket bättre (!) och tas ofta tillvara för lokal förädling.

Lägg till ett fantastiskt utbud av restauranger – folk äter gärna ute även på vintern, härlig variation av shopping, trevliga caféer, många mysiga lokaler att ordna arrangemang i, en otroligt vacker stad, en natur som tar andan ur en även vintertid samt en skön och öppen stämning så har du framgångsreceptet som är Gotland.

Men hur presenteras det?
Jag skulle vilja påstå att det inte presenteras alls.
Problemet är att vi låter besöksnäringen sköta allt presenterandet.
De bilder som de lyfter fram – och ska lyfta fram – är förstås strandbilderna. Inget snack om saken: Dessa bilder säljer. Men varför finns ingen annan som lyfter bilden av det aktiva Gotland?

För det är där vi kan vinna allt: I att visa vad vi GÖR.
Vi levererar olika varor till hela världen.
Vi anordnar konferenser.
Vi är antagligen Sverigeledande på form.
Vi dansar, klättrar och spelar basket.
Vi bygger hus och växer.
Vi utvecklar och utvecklas.
Vi umgås, skrattar och skapar.
Vi lever.

Det är vad vi gör på Gotland.
Ska vi berätta det för fler, så att vi attraherar aktiva människor?
Eller ska vi fortsätta att beskriva Gotland som ett ställe där man tar paus, så att vi att vi lockar hit de som flyr ifrån bruset, de som vill vila upp sig? För de kommer nämligen hit ett tag och lämnar igen efter sisådär tre år, när de mår bättre.

Profilering, mina vänner.
Det är vad det handlar om.
Besöksnäringen gör helt rätt, de gör sitt jobb bra.
Men vi andra? Vi som skapar internetspel, gör världsberömda möbler, böjer rör, skriver artiklar, hjälper internationella filmbolag att hitta miljöer och säljer fläktsystem? Vi som skjutsar barnen till träningen, kokar korv på matchen, arrangerar musiksoaré, visar smalfilm från hela världen, går på föreningsmöten och myser på restauranger och kaféer med familjen? När och hur ska vi visa hur det är att LEVA på Gotland?

Vill vi att Gotland ska växa, så måste vi klara av att visa den bilden: Det levande och aktiva Gotland. Så som det är och ser ut 9 månader om året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar