lördag 4 januari 2014

En lilare matta

Det var en gång en matta. Den såldes via Blocket för en spottstyver, trots att den var av äkta och tättknuten ull. "Lila matta" stod det i annonsen.
En vänlig svärfar åkte och hämtade den.
Den tidigare ägaren förvarade den i ett garage och när jag fick hem den, var jag väldigt nöjd med kvaliteten och storleken, men lite besviken över färgen:

Den var inte lila, utan grå-lila.

Ja ja, man kan inte få allt, tänkte jag.
Så tvättade jag den med naturvänlig mattvättmedel.
I två omgångar sprejade jag den, gnuggade och tryckte och tvättade ur med fuktig handduk tills trasan inte längre blev smutsig.

Den blev minsann lite mindre grå.

Så lade jag den i mitt behandlingsrum.
Där blev den så fin, så fin! Det gjorde alls ingenting att den var grå-lila – det passade ändå ihop med allting. Jag fotograferade mitt rum, och där ser man hur fint den grålila färgen går ihop med mina mycket lila handdukar och den grå väggen.

Det gick en tid, nästan ett år.
Jag gjorde ingenting särskilt med mattan. Då och då dammsög jag den, men någon tvätt blev inte av.

Plötsligt började mina kunder kommentera mattan.
– Åh, har du köpt en ny matta? Så fin, vilken härlig färg!
– Nämen, har du färgat mattan lila? Fint!
– Rummet ser helt förändrat ut med den där lila mattan.

Jag tittade noga. Ja, det var sant: Mattan var väldigt mycket mer lila. Men nej – det måste väl vara inbillning?
Fast sannerligen, visst var den mer åt samma färg som handdukarna nu?
Så var det väl inte förut?
Jag tog fram mina gamla foton.

OJ! Vilken skillnad! Handdukarna hade samma färg som på fotot – men mattan... Den hade verkligen varit grålila tidigare, men var nu definitivt lilare.

Dessutom kändes det som om den mådde bättre nu.
Jag fick för mig att den liksom hade kommit närmre sitt sanna jag och att den därför blev mer lila.

Sedan flyttade jag till Gotland.
Jag la ut mattan i mitt nya behandlingsrum.
Vacker! Fint lila och lycklig.

Efter någon månad djupnade den ytterligare.
Är det möjligt? Återigen har jag foton att titta på...
Minsann! Den har blivit ännu mer lila!

Den är för närvarande i nästan exakt samma färg som handdukarna. Undrar hur det ska bli framöver...
Mattans sanna färg kommer nog att visa sig, ju mer Reiki och goda energier den får.
Underbara matta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar