fredag 2 oktober 2015

Arbetsgörare?

Jag tycker att det är dags att byta arbetsterminologin. Den är föråldrad och bitvis missvisande.

Arbetsgivare, till exempel.
Vad är det för trams?
Det är ju inte den som anställer som är grunden till jobbet - det är ju kunderna, efterfrågan, projekten, marknaden. den som anställer borde kallas något annat. Anställaren, kanske. Eller löneutbetalaren. Eller arbetsplatsskapare.

Och arbetstagare.
Jag tar inte något - jag ger faktiskt! Min arbetskraft, min tid, mitt kunnande, mitt engagemang. Egentligen är jag ju arbetsgivaren!
Och låter det inte lite väl passivt? Jag tog ett jobb, sedan gjorde jag inget mer. Eller vad?
Kanske kan jag kallas arbetsgöraren, arbetsutföraren.

Vore inte det tydligare, mer positivt och givande?

2 kommentarer:

  1. ja gillar allt du söger o ja gillarh digh med.

    SvaraRadera
  2. givk in på heakarin.blogpot.se

    --blev förfärarad om den inte
    fanns. såg skrivit fel--blev lättad

    SvaraRadera