fredag 16 maj 2014

Moderna "experter"

Kultur kan inte mätas, menade Lars Strannegård, under en föreläsning i Visby.
Nästa steg i resonemanget handlade om hur man då bedömer vad som är god kultur.
Lars idé var att låta expertråd ta hand om det. Ungefär som konstrådet.
Personer med skolning, kunskap, erfarenhet och intresse skulle vara lösningen.
Det är framtiden, menade Lars.

Jag tänkte direkt: Nej, det är fel.
Det tåget har redan gått.
Experternas tid har redan passerat.

I vår rörliga och röriga internetvärld, är det ingen som frågar efter expertråd. Nix pix: Vi frågar varandra! Och det gäller allting.

Om jag vill veta något om en film eller en show eller en musikakt, så kollar jag aldrig en recension av en expert.
Jag kollar på forum, med vänner och vänners vänner.
Kontaktnätet är idag så stort, så alltid finns det någon som vet!

Vi frågar varandra.
Som forna tiders kyrkbacke, med det nyaste skvallret:
– Hur är den, den kända artistens nya konsert?
– Nja, sådär hörde jag av någon som sett den.
– Jaså, varför bara sådär?
– Tja, det var mest gammalt material och publikfrieri.
Och där bildar vi oss en uppfattning.

Vi frågar folk som vi tycker vet.
Alldeles oavsett om de är "utbildade" eller ej.

Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att vi skiter i experterna.
De lever i en annan värld, där en röd fyrkant på en vit duk är ett viktigt ställningstagande i en väpnad revolution. Inte en röd fyrkant på en vit duk. Vi har inte samma bakgrund eller behov, och därför har vi inte samma åsikt om kultur.

Saken är den att vi inte tycker att deras åsikter är viktigare heller.
Om man hårddrar det: Det är nog mest experterna som tycker att expertis är viktigt.
Och egentligen tycker jag att det var det som Lars Strannegård talade om: Att det är upplevelsen av kultur som är det viktiga. Om jag ska lyssna på någon annan som ska kunna beskriva en för mig relevant upplevelse, måste jag ha något gemensamt med denne för att det ska bli intressant. Det är därför helt egalt ifall den personen kan konsthistoria eller är insatt i samtida poesi – för det är inte jag. Jag vet vilka av mina vänner, vilka forum och vilka bloggare som jag ska lyssna på i vilka ämnen. Det är gott nog!

Expertråd?
Nej, det fungerar bara i föregående generation.
Eller för personer som är väl indoktrinerade av denna… :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar